søndag den 6. juni 2010

DIY - tylskirt....

Endelig....som lovet tidligere kommer hermed DIY indlægget om tylnederdelen.





































Jeg har lavet mine skirts med elastik i taljen, men man kan også bruge bånd istedet - så kan den passe flere str. :-)

Start med at måle barnet om livet - klip et stykke elastik, der er ca. 5-7 cm kortere end barnets taljemål - elastikken gi'r sig nemlig lidt under anstrengelserne.

Min store pige, Luna, har bedt om at få en nederdel, der kan hvile på hoften - så jeg har her klippet et stykke elastik på ca. 65 cm (tsk tsk - hvem der da bare havde et hoftemål der nærmede sig denne størrelse - 20-30 cm derfra ville også være tåleligt ;-)

Så måler du længden på skirtet - altså hvor langt ned på benet, det skal nå. Lunas skirt målte vi til ca. 30 cm fra (hun vil gerne ha' et kort skirt). Du skal nu fordoble det mål, da tyllet skal foldes på midten, altså klipper vi tyl stykker, der er ca. 60 cm lange med en bredde på 15 cm. (Bredden er den samme om det er til et lille eller stort barn - eller kæmpestor mor)

Nu kommer så selve monteringen. Elastikken syes sammen, så du har et bånd. Det er nemmest at arbejde med, hvis du kan sætte det fast på noget - her har jeg brugt min gine...men, jeg har også brugt mit lår - altså trukket elastikken op omkring mit lår siddende i min sofa....og så starter vi.

Du kan vælge at tage et stykke tyl ad gangen og binde på elastikken - eller gøre som jeg - ligge 3 stykker tyl nydeligt ovenpå hinanden for at give en mere fluffy effekt.









































































 
-og sådan ser det lidt sørgelige start-resultat ud....men, væbn dig med tålmodighed - og mange, mange meter tyl - og du vil ende op med sådan et resultat:






































Til mine nederdele har jeg brugt blødt tyl - brudetyl. Jeg har været så smart at købe tyl på ruller - de kommer nemlig lige præcis i 15 cm bred 22 meter lang bane. Til Wilmas nederdel herover har jeg brugt ca. 3 ruller - jeg er spændt på, hvor meget der går på Lunas.

God fornøjelse.

19 kommentarer:

  1. Sånadär måste jag göra till mina barn! Kopmmer att bli succé :)Superschysstya!

    SvarSlet
  2. God fornøjelse Benglan - og ja, en sikker succes :-)

    kram

    SvarSlet
  3. Super nemt tylskirt. Tak for vejledningen.. Nu er jeg ny i blogland - og det er sikkert et dumt spørgsmål... men DIY er forkortelsen for???????

    SvarSlet
  4. Fantastisk!! Kender et par tøsebørn der vil eeeelske sådan et tylskør:-)

    SvarSlet
  5. Super Tak ! - og så er det jo tilgængeligt for hvem som helst ;)
    Hvor køber du rullerne ?

    SvarSlet
  6. Hvor er det bare rigtig fint !
    Får lyst til at lave en bunke med tylskørter, det er så prinsesseagtigt :-)


    Tillader mig lige at svare Lise - DIY, er forkortelsen ad Do It Yourself :-)


    KH Maria

    SvarSlet
  7. Iiiiih tak for den gode og forståelige vejledning på de superfine tylskørter. Jeg har googlet og googlet efter en vejledning til sådan et underskørt til en brudekjole og fundet en mængde komplet uoverskuelige vildledninger, så glædeligt med et tylprojekt der er til at forstå (:
    Ikke at jeg lige tror det bliver denne model der skal under undertegnedes brudekjole, men kender en anden pige her i huset der ville blive ellevild med et multifarvet strutskørt (:

    Hvor køber du de der tylruller henne som du anbefaler?

    Kh Iben

    SvarSlet
  8. Yes, Lise D(o) I(t) Y(ourself) :-)

    Rullerne her har jeg købt på ebay (el etsy)

    God fornøjelse

    kram

    SvarSlet
  9. Køber du på den amerikanske ebay?
    Får du så ikke en regning fra told og Skat?

    Jeg prøvede den britiske ebay, men de har ikke de der smarte ruller?

    Fed idé.
    Min datter er ellevild :)

    Tak for Tutorial:)

    SvarSlet
  10. Hej med jer

    Jeg har butikken dream-Shop.
    Her sælger vi også tyl på ruller, bare søg under bordløber.
    Prisen for en rulle der er 15 cm bred og har en længde på 22 m.
    er kun 50,00 kr og så har du varen dagen efter.

    Med venlig hilsen

    Kim Remmer
    Dreamshop2u.dk

    SvarSlet
  11. Tusinde tak for en FANTASTISK beskrivelse!

    Glæder mig usigeligt meget til, at se min datters ansigt i morgen tidlig, når hun kan kaste øjnene på hendes fekostume!

    Har selvfølgelig smidt et link til din blog på min egen under mit indlæg, så andre kreasjæle kan lade sig inspirere hos dig, og nyde godt af hjælpen som jeg gjorde!

    Tak for hjælpen!

    SvarSlet
  12. Det var så lidt, Katharina. Hvor er den fabelagtig, den kjole, du har lavet!!! Datteren bli'r da helt vild...

    Kram

    SvarSlet
  13. Hvor meget gik der til Lunas? :)

    SvarSlet
  14. Jeg kan altså ikke huske det, Emilie - beklager

    SvarSlet
  15. Hej Trine..

    Lidt sen kommentar.. ;o) Men har du ikke et billede af dine egne nederdele.. Har ingen drenge, men vil da virkelig overveje et til mig selv.. :o)

    Knus fra Malle fra SB

    SvarSlet
  16. Jamen, den nederdel Wilma har på her, er en jeg har lavet. Det er måske ikke det, du efterlyser, Malle?

    Kram

    SvarSlet
  17. Nej, men jeg har netop nu læst dit indlæg igen - og jeg har misforstået, så nu du har skrevet "dine egne" nederdele, så har jeg tænkt nederdele til dig selv.. ;o)
    Altså et i voksenstørrelse.. :o)

    SvarSlet
  18. Tak for din hilsen.
    Hvor er det sjovt at jeg skal have en af dine unger.. Nu bliver jeg helt flov over ikke at have genkendt dig ;)
    Men der var simpelthen så mange nye ansigter og navne.
    Kh. Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tihi. Det skal du bestemt ikke undskylde...det må bestemt ha' været en overvældende aften.

      Kh Alberts mor;-)

      Slet